
Miami dél-kelet Floridában található. Amikor Miami hivatalosan megalakult 1896. július 28-án, a népessége épphogy 300 fő fölött volt, ma már 2,2 millióan élnek a területen. Ez a robbanásszerű népességnövekedés a belső vándorlás következménye. Sokan érkeztek az USA észak-keleti részéről. A kubai forradalom és Fidel Castro hatalomra kerülése után a kubai menekültek a mai napig folyamatosan érkeznek Floridába. A Little Havanna Miami kubai közössége, ahol a spanyol nyelv használata a domináns, a helyiek a mindennapos ügyeiket a saját nemzeti nyelvükön intézhetik. Ma Miami kulturális olvasztótégelynek tekinthető, a sok különféle népesség együttélése miatt, és vonzó turisztikai célpont is.
A nap, a tenger, és a homok szerelmesi hajlamosak rá, hogy elkerüljék magát Miami városát, pedig sokat veszítenek ezzel. Miami Beach számos polgárához hasonlóan őket is visszariasztja a Kubából és Haitiből érkező bevándorlók áradata, a kábítószerről, a vudu-szertartásokról és az erőszakos bűnözésről terjedő történetek. A történetek igazak. A kábítószer-kereskedelem ma a négy legfőbb floridai jövedelemforrás egyike, egyenértékű az idegenforgalommal, a citrusfélék termesztésével és a feldolgozóiparral. Józan óvatosságra azonban manapság a világ bármely nagyvárosában szükség van, és ha ezt nem veszítjük szem elől, kellemesen tölthetjük az időt ebben a sokszínű nagyvárosban.
Éppannyira latin-amerikai mint amennyire észak-amerikai város, fele-fel arányban spanyol anyanyelvű és angolul beszélő lakossal. Miami olyan mint egy gyorsított film. Kis település volt, amikor a vasútmágnás Henry Flagler 1896-ban kiterjesztette hálózatát délre, le egészen idáig. Ma a világváros népessége közel 3 millió, és elővárosai 50 km távolságig nyúlnak el. Vannak előkelő részei, leromlott állapotban lévő negyedei és olyanok is, amelyikeket határozottan el kell kerülni.
A Metrovail gyorsvasút az északi és déli peremkerületekből hozza az utasokat a városközpontba, míg az automata működtetésű Metromover megkerüli a belvárost, óriási hurkot írva le körülötte. Ez utóbbin utazni elsősorban az élmény és a látványosság kedvéért érdemes: a hálózat ténylegesen nem fel le nagyobb területet.
Miami belvárosi része felújításai és városrendezési programja részeként építették, a városrész ma nyilvánvalóan élettelibb, mint a 1970-es évek idején volt, ugyan az üzletek többsége a gyors (be)vásárlás igényeit elégíti ki.
Miami Beach
A szárazföldi Miamival a Biscayne Bayn vezető töltésutak kapcsolják össze azt a helyet, ahol ’a Nap a telet tölti’, ahol mulatság kezdetét veszi. Több mint 11 km-en át ragyog a sokemeletes szállodák és az öröklakásos apartmanházak tövében végigfutó homokstrand. Néhány évvel ezelőtt ezt a partszakaszt kis híján eltüntette a szakszerűtlen építkezés következtében felépő erózió. Az 1970-es évek végén az Egyesült Államok hadseregének műszaki alakulatai 10 millió 314 ezer m3 fehér homokot terítetek le a tengerpart teljes hosszában kb. 100 km széles sávban.
Eszményi hely ahhoz, hogy az ember elvonuljon a világtól. Aki nem hiszi, megkérdezheti azoktól az ex-New York-iaktól, akik már egész esztendőben itt élnek.
|